Bart van Herk is eigenaar van E.S.P. Hij houdt zich 24/7 bezig met Exceptionele Services en Projecten, met andere woorden: hij zorgt ervoor dat exceptioneel grote of zware lading veilig van A naar B vervoerd wordt. Daarvoor heeft hij speciale landkaarten laten drukken bij Drukkerij Kluytenaar. Over die samenwerking en zijn onderneming vertelt hij graag.

Elke afwijkende vracht heeft papieren nodig

Je ziet ze regelmatig rijden: vrachtwagens met grote of zware lading, soms met een begeleidingswagen ervoor of erachter. Wie denkt dat het een kwestie is van ‘lading ophalen en de weg op’, heeft het mis. Daar komt veel meer bij kijken. “Elke vracht met afwijkende afmeting of gewicht, heeft vergunningen nodig”, legt Bart uit. “Van tevoren moet de exacte route bepaald worden en vrijstellingen aangevraagd worden bij de wegbeheerder. We moeten de route precies onderzoeken want je wilt niet dat de vracht onderweg stil komt staan, bijvoorbeeld omdat een rotonde niet te nemen is of een viaduct te laag. Wij berekenen precies of de lading door de route past, vragen gemeenten, indien nodig, om objecten te verwijderen en zorgen voor de juiste vergunningen. We regelen veel zaken op kantoor maar soms moeten we echt in het veld gaan kijken naar de mogelijkheden.”

Nooit voor verrassingen komen staan

In Nederland is het beleid om zo snel mogelijk met exceptionele vracht op de snelweg te zijn; in België moet de snelweg zoveel mogelijk vermeden worden.  In sommige gevallen mag alleen ’s nachts gereden worden en zo zijn er meer uitzonderingen. “Elk land heeft eigen regels. Wij kennen de regels en dat maakt het voor onze opdrachtgevers aantrekkelijk om hun vracht door ons te laten verzorgen. We hebben een groot netwerk van vervoerders – ook een aantal eigen trucks – én we zorgen voor de juiste papieren en begeleiding als dat nodig is.” Op een eigen terrein in Reusel worden draaiproeven gedaan met de trucks zodat chauffeurs onderweg nooit voor verrassingen komen te staan. Keurmeesters van TÜV geven hun goedkeuring en pas dan kunnen de chauffeurs de weg op.

Landkaarten als basis

Navigatiesystemen zijn een uitkomst als je gewoon de kortste weg van A naar B zoekt, maar die weg geldt dus zelden voor de ladingen die E.S.P. verzorgt. “Daarom hebben wij eigen landkaarten laten maken. Hierop staan de wegen waarop bijzondere lading is toegestaan. Het betekent vaak een omweg maar we willen alles precies volgens de regels doen; zo’n kaart helpt daar goed bij. De basisroutes staan erop aangegeven. Voor elke vracht zijn extra beschrijvingen nodig die we precies uitschrijven en bijvoegen.” De landkaarten worden gedrukt en gevouwen bij Drukkerij Kluytenaar. “We laten al jaren ons drukwerk door André verzorgen, dus die contacten lagen er al. Tijdens een informeel praatje kwamen de landkaarten ter sprake en liet André weten dat we daarvoor bij hem terecht konden. Daar hoefden we geen twee keer over na te denken. Als lokale ondernemers gun je elkaar wat en aangezien we toch al tevreden waren over de kwaliteit, was dit een één-tweetje.”