Tot ruim een jaar geleden was ‘De Bijenkorf’ in Hooge Mierde een café met een feestzaal. Dat veranderde in een restaurant en na een jaar mag gesteld worden, dat het een goedlopend restaurant is. Gemiddeld vier keer per jaar wordt de menukaart aangepast, die wordt gedrukt door Drukkerij Kluytenaar. Sandra Kraayvanger is één van de eigenaren en zij vertelt over de prettige samenwerking.
Vaste drukker
“Kluytenaar is al heel lang de vaste drukker voor de Bijenkorf”, vertelt Sandra. “Toen ik vorig jaar in de zaak kwam, was het al zo en wat ik begrepen heb, is het al járen zo. Het is goed en dichtbij dus waarom zouden we veranderen? Toen we onze eerste kaart maakten, hebben we intensief overleg gehad met André. Hij heeft ons geadviseerd over de keuze van het materiaal. Zo’n menukaart wordt meerdere keren per dag aan gasten gegeven, die moet wel even meegaan. Daarom is het belangrijk dat het materiaal goed is.”
Op zoek naar nieuwe smaken
Gasten van De Bijenkorf kunnen er terecht voor een heerlijke biefstuk of schnitzel maar ook voor verrassend luxe gerechten “We hebben bewust gekozen voor die mix. In gezelschap zijn vaak mensen die ‘t liefst kiezen voor ‘standaard’, maar ook mensen die op zoek zijn naar nieuwe smaken. Fijn dat we die allebei welkom kunnen heten. Elke drie maanden passen we de kaart aan; je wilt als restaurant natuurlijk je gasten steeds verrassen met nieuwe gerechten. Nu hoeven we niet meer zo vaak te overleggen met de drukker. We sturen ons ontwerp door en een paar dagen later ligt het klaar.”
Flexibel qua planning
Doorgaans wordt er gebeld om de deadline even af te spreken. “Dat gaat altijd goed. Wij bellen om te vragen wanneer de stukken aangeleverd moeten worden en de rest komt vanzelf. We hebben ervaren dat Kluytenaar heel flexibel is qua planning. Door drukte gebeurt het wel eens dat we wat te laat zijn; dan komt het toch altijd weer goed. Fijn dat ze zo snel kunnen schakelen. Op de tafels in het café en op het terras hebben we boekjes waarin informatie staat over het bedrijf en natuurlijk de gerechten die je op het terras of in het café kunt bestellen. Die boekjes worden veel en vaak gebruikt en dus was het belangrijk dat ook die lang mee kunnen gaan.”
Band opbouwen met leveranciers
“We hebben bewust gekozen om bij een drukkerij te blijven die in de buurt zit. Ik vind persoonlijk contact heel belangrijk. Alleen op die manier kun je afspraken maken. Ga je naar een drukker die je niet kent, dan word je een nummer. Dat is niet fijn, we willen gewoon een band opbouwen met onze leveranciers. Net zoals we dat doen met onze gasten.”
Tijd voor een nieuwe kaart
Het loopt alweer tegen het eind van het seizoen. “De tijd gaat snel”, lacht Sandra. “We zijn na aan het denken over de nieuwe gerechten. De toppers blijven, maar onze kok vindt het een uitdaging om steeds iets nieuws te bedenken. We merken dat steeds meer mensen kiezen voor het verrassingsmenu, in drie, vier of vijf gangen met bijpassende wijnen. Op zondag komen mensen vaak ‘snel’ een hoofdgerecht eten; op andere dagen nemen ze meer de tijd om te genieten van het eten en het gezelschap.” Eén ding hebben alle gasten gemeen: ze kijken op een menukaart die door Drukkerij Kluytenaar gedrukt is.