Nu het jaar op z’n eind loopt kunnen we terugblikken op 2021 en vooruitkijken naar 2022. In dit blog doen André en Ingrid dat samen – hoe zij het jaar ervaren hebben, wat ze geleerd hebben, en hoe zij tegen het nieuwe jaar aan kijken.
De waarde van personeel
Hoewel Ingrid en André met z’n tweeën de drukkerij draaien, hebben ze in het PostNL Business Point al enkele jaren de hulp van trouwe collega Jeanne. Dit jaar heeft Jeanne echter aangegeven dat ze, na al een beetje afgebouwd te hebben, definitief gaat stoppen om meer tijd vrij te maken voor andere dingen.
“Het afgelopen jaar zijn we een paar keer op zoek gegaan naar extra krachten”, begint Ingrid. “We kwamen er achter hoe belangrijk het is om goed en gemotiveerd personeel te hebben; het is soms zo vanzelfsprekend, totdat iemand er even niet is. Gelukkig staan onze (schoon)kinderen altijd voor ons klaar in drukke of uitzonderlijke situaties. En Jeanne natuurlijk ook! Maar nu is het voor haar tijd om van haar (klein)kinderen en haar puppy te gaan genieten. We willen Jeanne nogmaals bedanken voor haar 9,5 jaar trouwe en onvoorwaardelijke dienst!”
Schaarste blijft voortduren
Het afgelopen jaar was geen goed jaar voor levertijden en grondstoffen; van de blokkade in het Suezkanaal tot stijgende grondstofprijzen, de wereldwijde schaarste blijft onverminderd doorrazen. “We hebben te maken met langere levertijden op bijna alles wat we bestellen”, licht André toe. “Papier moet soms uit Frankrijk komen, wat dan wel een week kan duren. Ook is er tot twee keer toe brand geweest in de tonerfabriek waar wij onze inktpatronen inkopen. Logischerwijs heeft dit ook gevolgen voor de levertijden. Daarom luidt het advies des te meer – heb je iets nodig, bestel het dan op tijd!”
Overigens is er in het afgelopen jaar geïnvesteerd in een nieuwe machine die automatisch enveloppen kan vullen en dichtplakken. “Dit scheelt veel manuele handelingen”, vult André aan. “Zo kunnen we klanten beter bedienen, doordat we mailingen sneller de deur uit kunnen doen.”
Vooruitkijken naar 2022
Gelukkig weten Ingrid en André zich sinds deze maand in het postkantoor, op tijd voor de decemberdrukte, bijgestaan door hun nieuwe collega Marie-José. “Zij heeft er veel zin in, en wij ook”, zegt Ingrid opgelucht. “Het afgelopen jaar hebben we gezien hoe waardevol en kostbaar je eigen gezondheid is, en dat onverwachte uitval grote gevolgen kan hebben. Omdat je teleurstelling wilt voorkomen, ga je op zoek naar andere oplossingen.”
“We doen altijd ons best om onze klanten zo goed mogelijk te helpen”, gaat Ingrid verder. “Dat is iets dat we doen en ook zullen blijven doen in het nieuwe jaar. Wat dat betreft is 2022 niet anders dan andere jaren – we gaan door op dezelfde voet en willen zo hoog mogelijke kwaliteit leveren voor klanten van zowel de drukkerij als ons postkantoor. We hebben dit jaar ook een nieuwe website en zijn actiever op onze social media-kanalen dankzij onze samenwerking met Market-it. Die grotere zichtbaarheid heeft toch ook al wat nieuwe opdrachten opgeleverd. Laat het een goed voorbode zijn voor het nieuwe jaar; we hopen dat dat in ieder geval beter is voor iedereen dan 2021!”