Als je een ontwerp maakt, wil je dat jouw identiteit daarin terugkomt. Dat je herkend wordt. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Waar moet je op letten, wat zijn de valkuilen en hoe onderscheid je je van de rest? We zetten het even voor je op een rijtje.

Herkenbaar

Het meest belangrijke van een goed ontwerp is de herkenbaarheid. Een logo moet passen bij het bedrijf, het evenement of de doelgroep. Er zijn trends maar eigenlijk moet je die vergeten als je een ontwerp maakt: je wilt tijdloos zijn. Vanwege de herkenbaarheid – en de kosten – wil je niet elke vijf jaar een nieuw beeldmerk hoeven maken. Een beeld moet blijven hangen, nu en over twintig jaar. Eén oogopslag moet maken dat men weet dat het over jouw bedrijf gaat, nu en in de toekomst.

Veelzijdig

Een ontwerp moet veelzijdig zijn. Dat wil zeggen dat je het op veel manieren moet kunnen gebruiken en dat je tóch ziet waar het op wijst. Je kiest voor een kleur maar vraag je daarbij af of het in zwart/wit ook nog herkenbaar is. Je wilt opvallen maar vooral wil je dat jouw identiteit terugkomt. Veelzijdig wil niet zeggen dat het ingewikkeld moet zijn; juist eenvoud is wat een goed ontwerp laat opvallen. Mensen lezen of kijken ‘snel’. Eén oogopslag moet voldoende zijn om te zien waar we het over hebben. Een ontwerp dat langere tijd vraagt om begrepen te worden, is eigenlijk geen goed ontwerp.

Opvallend

Een ontwerp mag opvallen, je wilt er namelijk iets mee zeggen: ‘Hier ben ik, zie mij, word nieuwsgierig, ontdek mij’. Verplaats je in de doelgroep en pas daar je ontwerp op aan. De buitenkant zegt heel veel over de binnenkant; het ontwerp moet triggeren om méér te willen weten. Bepaal eerst je identiteit, je strategie en maak dan een ontwerp, dan zit je altijd goed.

Technisch

Naast het visuele aspect, moet een ontwerp ook technisch goed in elkaar zitten. Denk daarbij aan de resolutie van de foto’s, kleurgebruik, snijlijnen en lettertype. Gebruik geen kleine lettertjes, die worden onleesbaar als het ontwerp klein afgebeeld wordt. Het ontwerp moet zowel in groot als in klein formaat afgebeeld kunnen worden; er is een groot verschil tussen social media, een visitekaartje of een krant.

Aansluiten

Als laatste is nog belangrijk dat je het ontwerp laat aansluiten op de bedrijfsfilosofie. Wat wil je uitstralen? Duurzaamheid? Dan kies je natuurlijk niet voor glossy papier voor een brochure. Zet je in op het hogere segment, dan mag dat natuurlijk wel. Denk na over alles wat je doet, laat niets aan het toeval over: dan zit je altijd goed.

Meedenken

Heb je hulp nodig bij het maken van een goed ontwerp, wil je dat er iemand meekijkt of meedenkt? Vraag ons dan gerust om hulp; we hebben ervaring met het maken van ontwerpen, weten waar we het over hebben en zijn daarbij heel praktisch ingesteld. Door samen te sparren over de mogelijkheden, kom jij tot een passend ontwerp waar je járen mee vooruit kunt.