Veel mensen denken ten onrechte dat drukwerk op z’n retour is vanwege de opkomst van digitale media. Niets is minder waar! Het vluchtige karakter van bijvoorbeeld social media maakt dat drukwerk juist wel opvalt en mensen langer bijblijft. Want wie schrijft, die blijft – en dat geldt ook voor offline marketing. 

Opvallen tussen anderen 

Mensen zijn visueel ingesteld, en nieuwsgierig bovendien. Een sprankelende afbeelding doet het vaak beter dan een tekst als het gaat om de aandacht trekken. Wanneer je op je telefoon scrolt door social media zie je veel van dit soort afbeeldingen die jouw aandacht proberen te trekken. Het is moeilijk om als bedrijf op te vallen tussen alle anderen die ook strijden om de aandacht van lezers. Met gedrukte marketing kun je je echt onderscheiden en boven het maaiveld uitkomen.  

Vier voordelen van offline marketing 

Hoe kun je nu scoren met de bekende gedrukte offline marketing? We hebben de belangrijkste redenen voor je op een rijtje gezet.   

  1. Drukwerk is rustgevend voor je ogen. Lezen van papier is minder belastend voor je ogen dan lezen van een scherm.  
  1. Drukwerk geeft een sterke eerste indruk. Met drukwerk kun je echt opvallen. Wil je een bijzonder visitekaartje of een bijzonder effect voor een flyer? Kies dan bijvoorbeeld voor een blinddruk, letterpress of foliedruk voor een onuitwisbare eerste (in)druk.  
  1. Fysiek drukwerk is overzichtelijk. Een productcatalogus doet het nog steeds het beste als je die gewoon in de hand kunt houden en lekker kunt bladeren. Bovendien is fysiek drukwerk er altijd – in de keuken, op de eettafel, op de bank – ook als je telefoon uit staat.  
  1. Met drukwerk kun je je onderscheiden. Wanneer jouw concurrenten alleen online zichtbaar zijn kun jij met drukwerk je slag slaan. Zeker wanneer je gebruik maakt van mooi ontworpen fraai drukwerk (zorgvuldig geselecteerd papier, een stijlvolle opmaak, speciale effecten zoals vernis, mat of glanslaminaat. laat je jezelf zien waar jouw concurrenten níet zijn!  

Offline en online combineren 

Wanneer je graag wilt dat mensen jouw website bezoeken om te bestellen, dan is drukwerk ideaal om mensen door te sturen – via een QR-code of gewoon via een link. In het bovengenoemde voorbeeld van de productcatalogus geef je potentiële klanten zo een fysieke referentie die ze bij de hand kunnen houden wanneer ze tot bestellen over gaan. Dit overzicht gaat op een klein scherm vaak verloren, wat kan leiden tot afzien van een aankoop.  

Door offline met online te combineren weet je zeker dat je een groter deel van jouw doelgroep bereikt. Mooi verzorgd drukwerk onderschrijft de professionele uitstraling van jouw bedrijf; een waardevolle aanvulling op jouw (online) bedrijfsactiviteiten!